Poomsae 1 t/m 17 conform TBN / Kukkiwon norm

* Het duurt +/- 5 seconden voordat de 17 filmpjes geladen zijn *

1
Taegeuk 1 Jang is het symbool van 'Keon', een van de 8 Kwaes (tekens), die de "hemel en yang" betekent. 'Keon' symboliseert het begin van de schepping van alle dingen in het universum. 
Zo werkt Taegeuk 1 ook in de opleiding van de Taekwondoka.
Deze Poomsae wordt gekenmerkt door zijn gemak in het beoefenen, grotendeels bestaande uit wandelen en eenvoudige acties, zoals Arae-Makki, momtong-Makki, momtong-jireugi, en ap-chagi.

 


2
Taegeuk 2 Jang symboliseert de "Tae", een van de acht tekens, die de innerlijke stevigheid en de uiterlijke zachtheid betekent. Een introductie van de olgul-Makki is een nieuwe ontwikkeling in deze Taegeuk Poomsae en de ap-chagi komt vaker voor dan in Taegeuk 1.




3
Taegeuk 3 symboliseert de "Ra", een van de acht tekens, die 'hitte en helderheid " vertegenwoordigen.
Dit is ter bevordering van de cursisten voor het ​​gevoel van rechtvaardigheid en ijver.
Nieuwe technieken zijn sonnal-mok-Chigi en sonnal-Makki en dwit-kubi houding.
Deze Poomsae wordt gekenmerkt door Makki, Chigi en Jireugis.
De nadruk wordt gelegd op de tegenaanvallen tegen Chigi van de tegenstander.
 



4
Taegeuk 4 symboliseert de "Jin", een van de acht tekens, die de grote kracht en waardigheid vertegenwoordigen. Nieuwe technieken zijn sonnal-momtong-Makki, pyon-son-keut-jireugi, jebipoom-mok-Chigi, yop-chagi, momtong-bakkat-Makki, deung-jumeok-olgul-apchigi en mikkeurombal (slippen van de voet) technieken. Verschillende bewegingen zijn ter voorbereiding op de kyorugi (sparring).
 

 

5
Taegeuk 5 Jang symboliseert de "Zoon", een van de 8 tekens die de wind vertegenwoordigen, met de machtige kracht en rust op basis van zijn kracht en zwakte. 
Nieuwe bewegingen zijn me-jumeok-naeryo-Chigi, palkup-dollyo-Chigi, yop-chagi & yop-jireugi, palkup-Pyo-jeok-Chigi en standen zoals koa-seogi, wen-seogi en oreun-seogi en wordt gekenmerkt door de vele makkis, zoals area-Makki en momtong-Makki en ook de Chigi.




6
Taegeuk 6 symboliseert  de "Kam", een van de acht tekens, die voor water staat, met de onophoudelijke stroom en zachtheid. Nieuwe bewegingen zijn Han-sonnal-olgul-bakkat-Makki, dollyo-chagi, olgul-bakkat-Makki en Batang-son-momtong-Makki in aanvulling op pyonhi-seogi. 
Men moet opletten om de trappen goed te maken en correct te landen op de grond na dollyo-chagi.
 

 
7
Taegeuk 7 symboliseert de "Kan", een van de acht tekens, die voor "de berg" staat, en betekent nadenken en stevigheid. Nieuwe bewegingen zijn sonnal-Arae-makkki, batangson-kodureo-Makki, bo-jumeok-Kawi-Makki, mureup-Chigi, momtong-Hecho-Makki, jechin-du-jumeok-momtong-jireugi, otkoreo-Arae-Makki, pyojeok -Chigi, yop-jireugi en standen zoals Beom-seogi en juchum-seogi. 
Soepele aansluiting van de bewegingen is belangrijk voor de training. 


 
8
Taegeuk 8 symboliseert de "Kon", een van de acht tekens, die 'Yin' en de aarde vertegenwoordigt, zoals de wortel en ook het begin en het einde. Dit is de laatste van de acht Taegeuk poomsaes, verplicht voor de cursisten die het 1e Dan examen afleggen. Nieuwe bewegingen zijn Dubal-dangsong-bakkat-palmok-momtong-kodureo-bakkat-Makki, twio-chagi, en palkup-dollyo-Chigi. De nadruk moet worden gelegd op de nauwkeurigheid van stappen en het verschil tussen gesprongen trappen en Dubal-dangsong (2 los van elkaar staande gesprongen trappen in de lucht)


 
 9
Poomsae koryo symboliseert "seonbae", een geleerd man, die wordt gekenmerkt door een sterke martiale geest van een rechtvaardig en geleerd man c.q. vrouw. De nieuwe technieken die in deze Poomsae zijn kodeum-chagi, opeun-sonnal-bakkat-Chigi, sonnal-Arae-Makki, khaljaebi-mureup-nullo-kkokki, momtong-Hecho-Makki, jumeok-pyojeok-jireugi, pyonson-keut-jecho-jireugi, Batang-son-nullo-Makki, palkup-yop-chagi, me-jumeok-Arae-pyojeok-Chigi, enz. 
De Tong-milgi dat mentale concentratie vereist door het plaatsen van de hand tussen de bovenbuik en de onderbuik, waar "de zonde" (goddelijke) en "Jeong" (geest) samenkomen. 
De lijn van Poomsae vertegenwoordigt de Chinese brief, die "seonbae" of "seonbi" betekent, een geleerd man of een man van deugd in de Koreaanse taal.


 
10
Keumgang betekent diamant.
De Keumgang Mountain op het Koreaanse schiereiland, die beschouwd wordt als het centrum van de nationale geest, en de" Keumgang Yeoksa "(Keumgang krijger) zoals genoemd door de Boeddha, en vertegenwoordigt de machtigste krijger. Dit is de achtergrond van deze Poomsae. Nieuwe technieken zijn batangson-teok-Chigi, han-sonnal-momtong-an-Makki, Keumgang-Makki, santeoul-Makki, kheun Dol-tzogi, en de hak-Dari-seogi. De Poomsae lijn staat symbool voor de Chinese letter. De bewegingen moeten krachtig en evenwichtig zijn, welke bij de zwarte band en de waardigheid ervan passen.


 

11
Taebaek is de naam van een berg met de betekenis van "heldere berg", waar Tangun, de stichter van de natie van de Koreaanse volk, het land regeerde, en de heldere berg symboliseert heiligheid van de ziel en Tangun's gedachte van "Hongik InGaN" (humanitaire ideaal). Er zijn tal van websites bekend als Taebaek, maar Mt. Paektu, die doorgaans bekend als de bakermat van de Koreaanse volk, is de achtergrond van de naamgeving van de Taebaek Poomsae. Nieuwe technieken die in dit Poomsae zijn sonnal-Arae-Hecho-Makki, sonnal-opeo-japki (grijpen), japhin-son-mok-ppaegi (uittrekken van de gevangen pols), Kumkang-momtong-Makki, deung-jumeok-olgul -bakkat-Chigi, Dol-tzeogi (scharnier), etc. De Poomsae bewegingen zijn grotendeels samengesteld uit momtong-makkis en chigis.
 

 
 
12
Pyongwon betekent een vlakte die een enorm uitgestrekte land is. Het is de bron van leven voor alle schepselen en het land waar de mensen leven. Poomsae Pyongwon was gebaseerd op het idee van vrede en strijd als gevolg van de principes van herkomst en gebruik. De nieuwe technieken die in dit Poomsae zijn palkup-ollyo-Chigi, kodureo-olgul-yop-Makki, dangkyo-teok-jireugi, meongye-Chigi, hecho-santeul-Makki, enz. De jumbi-seogi is de moa-seogi-wen-kyop-son (links overlappende handen), die de concentratie van kracht moet symboliseren en de bron is van het menselijk leven. 
De lijn van Poomsae betekent dat de oorsprong en de transformatie van de vlakte.


 
13
 Het woord "Sipjin" is afgeleid van de gedachte van 10 lange levens, met daarin tien elementen van een lange levensduur, namelijk zon, maan, bergen, water, steen, pijnbomen, kruid van de eeuwige jeugd, schildpad, herten, en kraan . Ze bestaat uit twee hemellichamen, 3 natuurlijke hulpbronnen, 2 planten en drie dieren, alle het geven van menselijke wezens geloof, hoop en liefde. 
De Poomsae Sipjin symboliseert die dingen. De nieuwe technieken die in deze Poomsae zijn hwangso-Makki, son-Badak-kodureo-Makki, opeun-sunnal-jireugi, sonnal-Arae-Makki, Bawi-milgi (duwen van een rots), sonnal-deung-momtong-Hecho-Makki, kodeo-olligi (optillen), chettari-jireugi, sonnal-otkoreo-Arae-Makki, sonnal-deung-momtong-Makki.




14
Het woord "Jitae": een man staat met 2 voeten op de grond, uitkijkend over de hemel. 
Een man op de aarde symboliseert het vechten om te overleven tijdens het menselijk leven. Deze Poomsae symboliseert verschillende aspecten in een menselijk leven. 
De nieuwe technieken die in dit Poomsae zijn Han-sonnal-olgul-Makki, keumkang-momtong-jireugi, en me-jumeok-yop-pyojeok-Chigi.


 

15
Het woord "Cheonkwon" betekent de Hemelse Grote Almachtige, dat is de oorsprong van al het schepsel en de kosmos symboliseert. Haar oneindige competentie betekent de creatie, verandering en voltooiing.
De nieuwe technieken in deze Poomsae zijn nalgae-pyogi, bam-jumeok-sosum-Chigi, hwidullo-Makki, hwidullo-jabadangkigi, Keumgang-yop-jireugi, taesan-milgie, enz. 




16
Het woord "Hansu": water is de levensbron van het leven en de groeiende schepselen. 
Hansu symboliseert de geboorte van een leven en groei, kracht en zwakte, grootmoedigheid en harmonie, en aanpassingsvermogen. 
De nieuwe technieken die in dit Poomsae zijn sonnal-deung-momtong-Hecho-Makki, me-jumeok-yang-yopkuri-Chigi, kodureo-khaljaebi, an-palmok-Arae-pyojeok-Makki, sonnal Keumgang-Makki, enz. 
De Poomsae lijn symboliseert de Chinese brief dat water betekent.


 

17
Ilyeo symboliseert de gedachte van een grote boeddhistische priester van Silla dynastie, de heilige Wonhyo, die wordt gekenmerkt door de filosofie van de eenheid van geest en lichaam.
Het leert dat een punt, een lijn of een cirkel eindigt allemaal in een. 
Poomsae Ilyeo staat voor de harmonisatie van de geest en lichaam, de essentie van de krijgskunst, na een lange training van verschillende soorten technieken en spirituele groei voor de voltooiing 
van Taekwondo training.
De nieuwe technieken in deze Poomsae zijn sonnal-olgul-Makki, wesanteul-yop-chagi, du-son-Pyo-bitureo-jabadangkigi, twio-yop-chagi en de eerste houding van ogeum-hakdari-seogi. 
De lijn van deze Poomsae symboliseert de boeddhistische denkwijze, ter nagedachtenis van de heilige Wonhyo.




     
 
© Taekwondo Academy Parkstad 
Alle teksten, afbeeldingen, logo's, foto's, documenten zijn eigendom van Taekwondo Academy Parkstad.
Gebruik is alleen toegestaan met schriftelijke toestemming.
Zie de button "disclaimer" voor verdere informatie.